02/02/2012

UNIT 8, Bahagian 2: Remaja dan Kesihatan

Tajuk yang dipilih ialah keburukan makan makanan segera dan aktiviti yang dilakukan ialah pelajar dikehendaki membuat rumusan.

Soalan 1 : Rumusan
[30 markah]

Baca petikan di bawah  dengan teliti. Kemudian buat satu rumusan kesan-kesan makan makanan segera . Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Keburukan Makan makanan Segera

Setiap hari iklan di televisyen memaparkan iklan makanan dan minuman segera yang berjaya menarik hari kanak-kanak. Sehinggakan kanak-kanak lebih mengenal KFC, McDonald, Pizza, BurgerKing, Coca-Cola, dan FN daripada makanana ruji rakyat Malaysia. Makanan dan minuman ini mengandungi perasa, pengawet, dan pewarna. Ada juga iklan makanan ringan ini yang mengeksploitasi unsur pendidikan dan riadah sebagai pelaris barangan mereka.
 Kenyataannya, kehadiran makanan ringan ini akan menjejaskan proses pembelajaran, kerana perhatian kanak-kanak akan lebih bertumpu pada rasa makanan dan hadiah yang diberikan. Menurut pakar pemakanan, makanan ringan membazir wang ringgit kerana tidak menyumbang kepada pembekalan khasiat dan zat terhadap kanak-kanak. Memang rasanya sedap, tetapi tidak memberi sebarang makna sekiranya tidak mendatangkan kesan negatif kepada mereka yang memakannya.
Malahan, sebenarnya makanan segera mendatangkan kesan negatif untuk jangka masa panjang iaitu dikenal pasti sebagai agen utama kepada masalah kesihatan, seperti kanser, kerosakan gigi, obesiti, dan jantung berlubang. Misalnya, satu kajian yang pernah dijalankan oleh Kementerian Kesihatan terhadap kanak-kanak sekolah menunjukkan 89 peratus daripada mereka mengalami kerosakan gigi, 60 peratus diserang penyakit gusi dan 20 peratus lagi berada di tahap serius dan memerlukan rawatan doktor gigi. Penggunaan bahan pengawet dalam makanan segera banyak member kesan buruk terhadap kesihatan disebabkan makanan segera dibubuh bahan pengawet dalam kuantiti yang tinggi kerana diproses dan diawet untuk memastikannya tahan lama.
Selain itu, kandungan lemak dalam makanan segera juga lebih tinggi berbanding bahan mentah biasa. Memakan makanan segera dalam kuantiti tidak terkawal akan mendedahkan kita kepada pelbagai jenis penyakit. Dari aspek kewangan pula, kehadiran makanan ringan menjejaskan semangat menabung dalam kalangan kanak-kanak, yang leih gemar menghabiskan wang persekolahan mereka untuk membeli makanan ringan. Kajian di luar negara mendapati kanak-kanak yang banyak memakan makanan segera mengalami gejala enggan mematuhi arahan.
Amat jelas kepada kita selaku pengguna bahawa ancaman makanan ringan ini mampu melahirkan perwatakan kanak-kanak bersifat agresif dan suka berlawan. Peranan pihak kerajaan adalah cukup penting untuk membendung masalah ini. Kementerian Kesihatan harus mengusulkan larangan atau mengehadkan iklan makanan tidak sihat untuk kanak-kanak. Langkah bijak ini perlu dilaksanakan segera agar dapat membantu masyarakat terutama kanak-kanak mengamalkan gaya hidup sihat. Pihak media jangan hanya meletakkan keuntungkan sebagai prioriti tetapi kesedaran dan pengetahuan yang perlu dijana kepada pengguna dalam soal diet dan pemakanan.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada “Penduduk Kita Makan 1.2 Bilion Mi Segera Setahun”, oleh Nur Firdaus Abdul Rahim, Berita Harian, 26 Mei 2010)

Berdasarkan petikan ringkasan, jawab soalan-soalan yang terikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

  1. Berikan maksud melahirkan perwatakan. (2 markah)

  1. Apakah tindakan yang perlu dilakukan untuk mengatasi sikap kanak-kanak yang suka memakan makanan segera? (3 markah)

  1. Pada pendapat anda, mengapakah ibu bapa suka membawa anak-anak ke restoran yang menyediakan makanan segera? (4 markah)

No comments:

Post a Comment